Makléř je povinen udělat především vše co Vám slíbí a na čem se dohodnete, a to nejen písemně, ale i ústně. Abych Vám však odpověděl na otázku, budu vycházet z toho, jaké služby by měly být v rámci provize naprostým standardem u kvalitní realitní kanceláře. Je to především inzerce nemovitosti a to včetně pravidelného tzv. topování, což je aktualizace nabídky v pořadí vložených nemovitostí na inzertních serverech, kdy nabídka může opět vypadat jako novinka a objeví se tak hledajícím zájemcům znovu na předních pozicích, čímž ji uvidí mnohem více lidí a je větší šance, že dojde k prodeji. Dále by měla realitní kancelář obstarat veškerou smluvní dokumentaci jako vypracování převodních smluv včetně návrhu na vklad do katastru nemovitostí a také zajistit bezpečnou úschovu kupní ceny a to minimálně u nezávislé a prověřené advokátní kanceláře, případně u notáře či banky (nikdy ne v dané realitní kanceláři). V souladu s tím by měla komunikovat s bankou ve věci hypotečního úvěru kupujícího, ale i Vašeho, pokud prodáváte nemovitost s hypotékou. Co se týče poplatků, tak realitní kancelář by měla také hradit jak úřední ověření podpisů na smlouvách, tak i správní poplatek na katastru nemovitostí za vklad kupní smlouvy. Jako poslední krok by měla standardně zajistit také přípravu podkladů pro řádné podání daně z nabytí nemovitých věcí (dříve daň z převodu nemovitostí), a to zejména vypracovat daňové přiznání a k němu i příslušný znalecký posudek (i když nyní již není povinný), díky kterému je menší šance, že by Vám finanční úřad mohl doměřit vyšší daň. To je ve stručnosti asi minumum toho, co by měl kvalitní realitní makléř ze slušné realitní kanceláře pro Vás udělat. Za samozřejmost považuji asistenci při předání nemovitosti, aktivní řešení jakýchkoli problémů před i po prodeji, ochotu při komunikaci a dodržování termínů.